Jämför mobiloperatörer ­– att tänka på

22 Nov

När du jämför mobiloperatörer finns det ett antal saker som är särskilt viktiga att ha i åtanke. Till exempel:

  • Surfmängden
  • Bindningstid
  • Support.

I den här texten kan du läsa mer om dessa.

Titta på surfmängden när du jämför mobiloperatörer

Surfmängden är idag bland det viktigaste för många – för en del till och med viktigare än till exempel fria samtal och SMS. Surfnätet är det som används för sociala medier, som bland vissa är vanligare än att faktiskt ringa samtal över röstnätet.

När du jämför mobiloperatörer mot varandra på sajten Mobilvesslan märker du säkert att alla kan erbjuda stora, eller obegränsade surfmängder. Det som är rimligt att jämföra är naturligtvis hur mycket det kostar. Något annat som är bra att titta på gällande surfmängden är om du kan spara överbliven surf till nästkommande månad, och i sådana fall hur många månader du kan göra det. Det är ganska vanligt att ha surf över i slutet av månaden – om du vill använda mer nästkommande månad, så sparar du pengar på att kunna spara över surfen. Det här är bra att ta med när du jämför priser också.

Bindningstid

Idag finns det flera aktörer som erbjuder väldigt flexibla abonnemang. Det är inte riktigt som det var förr när bindningstid var normen – såvida man inte hade kontantkort, då. Väljer du någon av de yngre operatörerna på marknaden är det vanligare än inte att se väldigt flexibla avtal. Hos flera av dom gäller det oavsett om du vill nedgradera eller uppgradera ett abonnemang.

Bland de äldre operatörerna är avtalen inte lika flexibla generellt. Om dom är flexibla, så gäller det ofta när man uppgraderar – men inte när man vill säga upp, eller när man vill sänka sina kostnader genom att nedgradera. Titta även på flexibiliteten i avtalen när du jämför mobiloperatörer.

Support

Många av de yngre operatörerna är uppskattade för flexibla avtal och låga priser. Är det dock någon punkt där många av dom fått kritik, så är det supporten. Ofta kan man inte ringa in till dom, utan får förlita sig på mail eller forum där andra kunniga kan hjälpa till.

För många är det här inte ett problem alls. För andra kan det kännas som en ganska stor nackdel att man inte kan ringa in och prata med någon för snabb hjälp. Är kontakt med support extra viktigt? Då är det något som definitivt ska kontrolleras när du jämför mobiloperatörer.